“Jaaaa, hoor je dat wat die vrouw zegt dat is precies wat die pedagogische visie ook zegt, waar we voor gekozen hebben in ons werkstuk. Dat kinderen gestimuleerd worden om hun talenten en creativiteit te ontwikkelen en dat leren leuk is omdat niet alleen het eindresultaat het belangrijkste is.”
Die vrouw, c’est moi! In gesprek met mijn studenten kan ik nog wel eens gepassioneerd worden in het vertellen van mijn visie, zeker wanneer ze oprecht geïnteresseerd zijn in wat het belang is van expressieve en kunstzinnige disciplines als Drama, Dans, Audiovisueel, Beeldend en Muziek.

Ruim 16,5 jaar geef ik nu les op het Albeda College binnen de mbo-opleiding Pedagogisch Werk. Naast alle beroepsgerichte vakken als sociale vaardigheden, methodiek, activiteitenbegeleiding, ontwikkelingspsychologie, pedagogiek en zelfs ook Nederlands, die ik door de jaren heen heb gegeven, geef ik ook al 10 jaar lang de muzisch agogische activiteitenvakken met name Drama en Dans, maar soms ook met een uitstapje naar een andere kunstzinnige discipline. Sinds 2 jaar heet dat Expressief Talent en dat mag ik samen met een collega ontwikkelen en coördineren. Expressief Talent staat voor dat onze studenten hun eigen creatieve en kunstzinnige talenten mogen ontdekken en ontwikkelen, zowel voor hun persoonlijke ontwikkeling als dat ze het kunnen inzetten voor hun toekomstig beroep in het onderwijs of de kinderopvang.

Pubers geven me kippenvel
Hoewel ik die pubers van een studenten en het hele onderwijs af en toe achter het behang wil plakken, zitten hier toch ook echt pareltjes en wondertjes tussen die me kippenvel van ontroering kunnen bezorgen en dankbaarheid voor het werk dat ik mag doen.
Zoals bij 2 ‘probleemklassen’, waar veel ongemotiveerd en te druk gedrag regelmatig zorgt voor klachten bij docenten. Om dan in het geheim een paar weken lang hard te werken aan een flashmob en snode plannetjes te maken, waarbij we hun mentoren bijna moedeloos vanwege weer een klacht, de klas in hebben gelokt en hen totaal verrasten met een dans pal voor hun neus waarbij de hele klas harmonieus en keihard samenwerkt om met elkaar iets te creëren. En de vreugdevolle ontlading als het dan gelukt is, blijft je de rest van de dag bij met een big smile on your face en een lijf vol adrenaline (Redbull geeft je vleugels is daar niets bij vergeleken)!
Waar de stille meisjes in de klas ineens opbloeien en staan te stralen en een hele groep op sleeptouw nemen in het aanleren van een danschoreografie.
Waar multiculturele klassen vol interesse in elkaars cultuur naar elkaar kijken, luisteren en elkaars dansen aanleren.

Of bij Audiovisueel waar sommige studenten echt prachtig bewerkte kunstzinnige foto’s maken, waarin geen fantasie te gek is en schommelende meisjes ineens hangen aan de wieken van een windmolen. Een studente heel Rotterdam afrent en danst in een filmpje op muziek van de Pirates of the Caribbean.
En bij de dramalessen is het sowieso regelmatig een feestje. De Emotiebus blijft in de meeste klassen favoriet en vaak hilarisch en meestal kan ik het ook niet laten om zelf als laatste als een enorme hysterische malloot naar binnen te lopen. En soms krijg ik ze zelfs zo ver dat we een stukje de persoonlijke verdieping in kunnen en ze bijvoorbeeld door het uitspelen van de elementen vuur, water, lucht en aarde meer inzicht krijgen in hun eigen kwaliteiten en valkuilen.

Creëren positieve sfeer
Als docent speel en dans ik vaak mee, want hé het blijven pubers en als ik iets van hen verwacht wat ze soms best spannend vinden dan moet ik natuurlijk wel het goede voorbeeld geven en mezelf ook kwetsbaar op durven stellen. En daar draait het om, het creëren van een veilige sfeer waarin iedereen mag uitproberen, fouten mag maken en zich op een positieve manier uitgedaagd voelt om uit z’n comfortzone te stappen. Er mag zeker veel gelachen worden met elkaar, maar geen uitlachen van elkaar. Zeker bij de expressievakken drama en dans geef je je behoorlijk bloot. Het vraagt wat lef om een gewoon voor de klas te gaan staan en jezelf daar volledig te uiten in beweging en (lichaams)taal. Maar de reflectie en feedback aan het einde is vaak zo mooi. Studenten geven aan dat ze meer zelfvertrouwen hebben gekregen, meer durven laten zien en horen van zichzelf, hun klasgenoten beter hebben leren kennen, leuke ideeën voor activiteiten hebben opgedaan en het minder eng vinden om te presenteren voor een groep in het algemeen.

En dat is precies waar het bij mij om draait bij deze vakken, dat ze met een open en actieve houding deelnemen, werken aan en reflecteren op hun leerdoelen en kunnen samenwerken aan presentaties en aandacht hebben voor elkaar en bijdragen aan een positieve sfeer waarin iedereen zijn talenten kan ontwikkelen.
Door mijn achtergrond zijn dans en drama voor mij altijd al de middelen geweest en niet het doel op zich. Het doel om als zeer getalenteerd danser of toneelspeler  in het theater of op televisie je geld te verdienen, is maar voor een relatief klein deel van de bevolking weggelegd. Voor het overgrote deel zijn het middelen die je kunnen helpen te ontspannen, plezier te beleven, jezelf te ontwikkelen en te leren uiten. De studenten die al heel erg goed zijn in dans of drama krijgen daarom ook niet automatisch het hoogste cijfer, omdat het gaat om de ontwikkeling en groei die ze doormaken en dat maakt leren leuk! In deze prestatiemaatschappij wordt zo vaak gekeken naar het eindresultaat, waardoor kinderen bang worden om te falen, om niet goed genoeg te zijn en iets stom vinden omdat ze denken dat ze het niet kunnen.

Dans is daar zo’n duidelijk voorbeeld van. Zo veel mensen denken dat ze niet kunnen dansen en vinden het eng, raar, kinderachtig, enz., omdat we daar met z’n allen zo’n ideaalplaatje op hebben geplakt dat je soepel en fit moet zijn, ritmegevoel moet hebben, ingewikkelde danspasjes moet kunnen onthouden en dat het er ook nog sierlijk en tegelijk strak en aantrekkelijk uit moet zien. Ik zie zoveel mensen die volledig vast zitten in hun lijf, allerlei fysieke klachten hebben, niet goed durven bewegen, zich niet bewust zijn van hun lichaamstaal, bang zijn zichzelf te laten zien en geen plezier beleven aan lichaamsbeweging. Op zich wel allemaal goede potentiële klanten voor mij… come to me, come to me, you’re very welcome hahaha

Steen in de vijver
Maar goed ik leid studenten op die werken met kinderen en ik vind het zo belangrijk dat zij die kinderen meegeven dat bewegen, spelen en dansen leuk is en zo gezond voor hun sociaal-emotionele, fysieke en mentale ontwikkeling. Het stimuleert ook de creativiteit, het improvisatievermogen, de flexibiliteit en daarmee het out of the box denken en leren denken in mogelijkheden en oplossingen. Een veronderstelling van NLP is: De meest flexibele persoon beheerst het systeem. We zetten ons met z’n allen vaak zo ontzettend vast in allerlei regeltjes in wat moet en wat hoort en wat niet hoort, schijnzekerheden en wat we gewend zijn, dat er weinig ruimte meer is voor fantasie, grootse dromen en een leven vol overvloed en magie, waarin jij de regie hebt en het leven leid, dat je het liefst wil leiden.
Een mooie spreuk vind ik ook de volgende: We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, maar we worden oud omdat we stoppen met spelen. Dus dat is wat ik mijn studenten mee wil geven en daarmee ook indirect wat ik wil dat ze aan de kinderen waarmee ze werken meegeven. Als het ware gooi ik de steen in de vijver die zorgt voor de rimpeling in het water, die zich uitspreid. Deze missie maakt dat ik dit werk nog altijd volhoud, er voldoening uithaal en niet al jaren geleden gillend het onderwijs uitgerend ben.

En naast het Albeda zet ik deze visie gewoon verder… en iedereen die als kind of puber niet heeft meegekregen dat spelen en dansen gezond, ontspannen en leuk is, die help ik graag met behulp van ExpressieCoaching te landen en los te komen in je lijf, vastgeroeste patronen en overtuigingen te doorbreken, jezelf te zijn en daar expressie aan te geven. Iedereen kan namelijk dansen en spelen, omdat we allemaal onze eigen authentieke manier van bewegen en uiten hebben waar geen oordeel van goed of fout op zit. Mijn ambitie is een wereld vol mensen die sociaal-emotioneel, fysiek en mentaal gezond in hun lijf zitten en hun dromen waarmaken!

Out of your comfortzone, that’s where the magic happens!